Když svým přátelům a známým vyprávím, že se živím jako ilustrátorka, většinou si dokážou představit jen ilustrace do knih. Tak nějak nechápou, kam jinam by se ještě obrázky mohly hodit. Nevědí, k čemu by se daly ilustrace využít, čemu by mohly pomoct a co podpořit.
A občas tu představu nemají ani klientky, pro které ilustrace vytvářím.
Mohla bych napsat, že ilustrace jsou dobré „na všechno“ (asi jako koučování nebo EFT), ale tím bych vám moc nepomohla, protože byste si pod tím nic nepředstavily.
Tenhle článek má proto být něco jako praktická příručka inspirace, kde všude můžete ilustrace použít. Předem varuju, že je to dlouhý seznam a obsahuje tolik možností, že se vám z nich brzo zatočí hlava. To ale neznamená, že je musíte všechny hned obsadit. Bude bohatě stačit, když si z celého seznamu najdete tak pět míst, kam by se ilustrace hodily právě vám:
Největší ilustrožrout je web
- První věc kterou uvidíte, když přijdete na homepage svého webu, by měla vyjadřovat esenci a hlavní myšlenku vašeho podnikání. Můžete k tomu použít krátký textový claim a kvalitní brandové fotky, pokud to ale k vašemu brandu a nátuře sedí, je to zároveň skvělé místo pro výstižné originální ilustrace.
Ilustrace na homepage copywriterky a markeťačky Ingrid Dach. Foto Helena Konečná.
- Web má být přehledný a pohodlný na orientaci, dlouhé bloky textu je potřeba je prokládat grafickými prvky a to je skvělé místo pro obrázky. Proložte text odrážkami, ikonami a ilustracemi, které dokreslí vaše téma, hodnoty a přístup. Výborně tady funguje tematická sada ilustrací pro daný obor, téma a brand, kterou můžete používat na celém webu.
- Na stránce „o mně“ je hned několik příležitostí pro parádní ilustrace: buď můžete použít rovnou váš ilustrovaný portrét, nebo doplnit ilustrace do fotky a tak se postarat o její ozvláštnění. Brand fotografie není jediný způsob, jak udělat skvělý dojem. A samozřejmě i tady můžete použít ikony a jednoduché ilustrace pro oživení textu.
- Na stránce s popisem vaší služby může být dlouhá slohovka, kterou si pravděpodobně nikdo nepřečte nebo… tam může být jednoduchý komiks, který ukáže váš pracovní postup nebo popíše váš jedinečný přístup. Ten si čtenáři zaručeně prohlédnou a dost možná i zapamatují.
Říkala jsem vám, že web sežere hodně ilustrací…
Takže s ním ještě nekončíme.
- Jsou tady taky všechny ty prodejní a landing stránky, které si díky ilustracím získají pozornost. Skvěle poslouží ilustrace z tematické sady pro celý web, ale můžete mít klidně i obrázky na míru konkrétní stránce a konkrétnímu produktu.
Ilustrace na prodejní stránce copywriterky a markeťačky Ingrid Dach. Texty a grafické úspořádání jsou dílem majitelky webu.
- A teď pozor– důvod, proč jsem začala ilustrovat já – blogové články. Každý blog skvěle podpoří sada tematických ilustrací s univerzálními motivy, které můžete u článků střídat. Důležitý článek krásně rozzáří originální ilustrace přímo pro jeho konkrétní téma.
Něco mezi ilustrací a infografikou pro můj vlastní článek o flow.
- Co když máte blogový článek tak složitý, že namáhá mozkové závity vašich čtenářů? Ilustrovaná infografika zpracuje i složité téma do jednoduše pochopitelných vizuálních celků, ve kterých se čtenář lépe zorientuje.
- A pak máme speciální skupinu webů – e-shopy. Váš e-shop perfektně odliší ilustrace pro úvodní stranu, pro jednotlivé produktové kategorie, nebo pro jednotlivé bannery.
Úvodní ilustrovaný banner pro Věru Jansovou a její e-shop biaska.cz, grafiku doplnila majitelka e-shopu.
- Na webu firmy či projektu můžete mít taky speciálního průvodce – ilustrovanou postavičku, neboli maskota. Ten pomůže navázat s čtenáři vztah a vytvořit v něm pozitivní asociace s vaší značkou. Ideální je používat maskota souběžně i na sítích a v dalších komunikačních kanálech.
- A nakonec to, co bývá v menu vždycky vpravo nahoře – kontakt. Můžete si na něj přidat ilustrovanou „digitální“ vizitku, která návštěvníky zaujme skoro stejně dobře, jako byste mu ji podali přímo do ruky.
Ilustrace vás chytí do svých sítí
- První věc, kterou na sítích při kontaktu s novým profilem vidíme, je profilový obrázek. Co takhle místo běžné obyčejné fotky použít ilustrovaný portrét? Zaujmete, rozhodně si vás zapamatují a navíc vás poznají i při rychlém scrolování!
Můj vlastní ilustrovaný portrét, který používám na soukromém profilu i na facebookové stránce.
- A teď totéž, jen v byznys verzi: potřebujete taky skvělou profilovou ilustraci pro vaši byznys page. A k tomu se bude hodit ještě ilustrovaná úvodní fotka. Obojí samozřejmě v souladu s vaším tématem a brandem.
Co dnes zase dát na sítě? Kde mám zase vzít nějaký zajímavý obrázek?
- Tak přesně tyhle otázky už vás nenapadnou, když budete mít sadu tematických ilustrací, které můžete přidávat do svých fotek, grafik nebo je používat samostatně. Skvěle ozvláštní vaše příspěvky a odliší vás na zdích vašich fanoušků. Zpravidla to může být stejná sada, kterou použijete i na vašem webu a blogu, ilustrace tak využijete opakovaně a zároveň je v myslích čtenářů spojíte se svou značkou.
Ilustrace pro Instagram projektu Cyklická jóga od Alice Mičunek.
- A konečně skvěle vám na sítích poslouží taky sada ilustrací pro konkrétní kampaň a sérii prodejních příspěvků. Určitě si svou kampaní chcete získat pozornost a ilustrace tomu pomohou, na to vsadím své štětce.
Ukázka z kampaňové série pro projekt Manuál k miminku.
Barvité maily a newslettery
- Ano, i v mailingu můžete použít ilustrace. Tak třeba ilustrovaná hlavička mailu, kterou si čtenáři automaticky spojí s vašimi předchozími maily.
- Nebo klidně ilustrovaná fotka v kontaktu, kterou se s čtenářem srdečně rozloučíte.
- A pokud posíláte své databázi odkazy na své články, budou se hodit i ilustrace k daným článkům (které už budete mít pravděpodobně připravené z blogu).
Produkty krásné, produkty ilustrované
- Někde na pomezí mezi ilustracemi pro online marketing a ilustracemi na produkty jsou ilustrace na reklamní a informační tiskoviny. Stále víc podnikatelů přesouvá své reklamní aktivity do onlinu, to ale neznamená, že letáčky úplně vymřely. Jestli je potřebujete, určitě jim dopřejte skvělou podporu ve formě poutavých obrázků.
Ilustrace pro informační leták projektu Chráním nejslabší.
- Produkty fyzické, produkty digitální, všechny skvěle doplní ilustrace. Třeba sada vysvětlujících ilustračních obrázků pro kurzy, prezentace, e-booky a návody.
Ilustrace pro kurz Dveře do království kvašení od Denisi Šimlové alias Divoženky v kuchyni.
- Nebo můžete na ilustracích váš produkt založit a vytvořit například omalovánky, karty, pexesa, pohlednice, plakáty a další.
Omalovánky pro projekt Mama przyjaciel Niny Baše.
Design zadní strany koučovacích karet pro projekt MindArt Concept.
Design herní desky pro hru Najdi poklad.
- Můžete produktům dopřát taky ilustrovaný design nebo vzor a ozdobit tak své hry, tašky, tapety, polštáře, trička nebo trenýrky.
Vzor na tapetu pro copywriterku a markeťačku Ingrid Dach.
- A samozřejmě můžete mít ilustrace taky na obalu, protože jak známo, obal prodává.
Čestné místo mezi produkty mají knihy, a protože je opravdu zasloužené, dostanou samostatnou podkapitolu.
Knihy chtějí ilustrace, ilustrace chtějí knihy
- Každá kniha nemusí být vymalovaná od A až do Z, někdy stačí vymalovat to první, co čtenář uvidí – titulní stranu. Dopřejte své knize parádní ilustrovanou titulku a už se nebudete muset bát povrchních soudů, protože obal bude stát na vaší straně.
- No a když vám to bude málo, ilustrace skvěle podpoří populárně naučnou i beletristickou knihu pro dospělé. Vedle textu můžou hrát spíš doplňující úlohu, ale to neznamená, že u čtenáře nezabodují.
- A pokud to chcete vzít skutečně od podlahy, můžete ilustrace zapojit do celé knihy na každou stranu nebo dvoustranu. Ilustrace tak budou hrát téměř stejně důležitou roli jako text. A skvěle probudí k životu například představivost dětských čtenářů.
Ilustrace do knihy Má kouzelná zahrada od Moniky Guilleimin Weiglové.
Video jako by je namaloval
Video je samo o sobě vysoce vizuální materiál, tak k čemu přidávat ještě ilustrace? Inu i tady můžou odlišit, podpořit a ozvláštnit.
- Například když chcete, aby vaše video zaujalo při procházení YouTubem nebo scrolování na sítích, potřebujete ilustrovaný úvodní upoutávací záběr videa. Skvěle to funguje, pokud máte v podobném stylu úvodní záběr pro seriál více videí.
- I samotný materiál videa může být ilustrovaný. Krátké „rozhýbané“ ilustrace alá GIFY poslouží jako lákadlo do vašich příspěvků nebo reklam na sítě. Takto rozhýbané nebo oživené obrázky nezaberou příliš mnoho divákova času, ale rozhodně upoutají jeho pozornost. Hýbe se zpravidla pouze část obrázku (nebo celý obrázek jen mírně), základem zůstává ilustrace, která se může kombinovat například i s fotografií.
- Ilustrace se taky dají použít do výukové nebo populárně naučné video-prezentace s textem nebo mluvčím. Tady se obrázky obvykle nehýbou, ale postupně se ve videu objevují nebo je přikresluje ruka s tužkou. V každém případě pomáhají udržovat pozornost, lépe si zapamatovat naučný výklad nebo sledovat pointu a spojit si obsah s vizuálními asociacemi.
Ilustrace ve výukovém videu k online kurzu Bachových esencí Martiny Taubrové.
Království za ilustrace
Jak vidíte, vydalo to na opravdu dlouhý seznam. Vsadím se, že jsem na něco zapomněla – jestli víte o skvělém místě, kde jsou ilustrace potřeba, které jsem neuvedla, určitě mi to napište do komentářů. Já sama budu další možnosti doplňovat, jakmile mě napadne něco nového.
Doufám, že jsem vám rozšířila ilustrační obzory. Pokud jsem vám naopak jenom zamotala hlavu a vy jste ze všech těch možností zmatená, napište mi a společně přijdeme na to, co teď nejvíc potřebujete, co je pro vás teď nejvíc aktuální. Až zjistíme, jakou z těch úžasných možností použití ilustrací vybrat, můžeme se domluvit na spolupráci.
Chcete mít opravdu osobité ilustrace?
Jasně, mohla byste si ilustrace objednat ode mě nebo jiného profíka, ale je tu ještě jiná možnost. Možnost, která vám přinese obrázkovou samostatnost a nezávislost a k tomu ještě neopakovatelně jedinečný rukopis obrázků. Opravdu jedinečné obrázky totiž budou ty, které si sama nakreslíte.
Jestli vás láká vytvořit si na web vlastní jednoduché obrázky, které ještě víc ukážou duši vašeho podnikání, ráda vás to naučím v kurzu Vymalujte svůj web, blog a sítě. Čtyřmi běhy kurzu prošlo zatím více než 100 žen. Když mi napíšete svůj e-mail, dám vám vědět hned, jakmile budu kurz zase spouštět.
Ilustracím a všem jejich skvělým možnostem zdar!
M.
0 komentářů