„Jé, to je skvělé, že jste ilustrátorka, já bych zrovna potřebovala logo.“
„Ale víte, že ilustrace a logo jsou něco jiného?“
„Ehm, Opravdu?“
Opravdu.
Čím se teda tyto dvě grafické disciplíny liší? A jak poznáte, kterou z nich potřebujete právě vy?
1) Technicky
Nejvýraznější rozdíl je v technickém provedení.
V digitálním prostředí se setkáte se dvěma typy obrázků:
První jsou tzv. „bitmapy“ – obrázky složené z jednotlivých obrazových bodů, pixelů. Bitmapový (nebo taky „rastrový“) obrázek poznáte podle toho, že když ho víc zvětšíte, rozeznáte jednotlivé pixely. Krásně je to vidět na linkách a hranicích barevných ploch, kde se vytvoří schodkovitý okraj.
Druhým typem jsou tzv. „vektory“ (nebo „křivky“) – obrázky tvořené pomocí matematických funkcí ve speciálních programech, které vypočítávají polohu každého bodu.
V praxi to znamená, že matematicky vypočítané linky a plochy umožňují nekonečné zvětšování a zmenšování obrázků při zachování dokonalé ostrosti a přesnosti linek a ploch (neuvidíte žádné schodkovité okraje).
Vektory jsou nutné hlavně pro loga, přesné grafiky a obrázky, u kterých je pravděpodobné, že je někdy budete tisknout na opravdu velké rozměry (billboardy a větší reklamní plochy). Nebo že je budete využívat i na doplňkových firemních materiálech (výšivky nebo sítotisk na trička, gravírování, vypalování do dřeva atd.).
Zatímco u loga se za „lege artis“ považuje tvorba pouze ve vektorech, ilustrace mají v tomhle větší volnost. Můžou být vektorové (a dřív tento typ ilustrací převládal, protože v době bez grafických tabletů to byl nejpohodlnější způsob tvorby obrázků), ale můžou být klidně v bitmapě.
Při správně zvolené velikosti a kvalitě obrazu není bitmapa pro ilustrace žádný problém. A má navíc taky plno výhod: umožňuje krásné struktury, zajímavé nepravidelnosti a snadno uchovává/napodobuje charakter fyzických médií.
Osobně si myslím, že se v dnešní době se trošku mění situace i u loga. Velké množství projektů funguje jen v online světě. Stálo by za to přehodnotit, jestli i v takovém případě má smysl trvat za každou cenu na vektorovém zpracování loga. Při použití v tisku a na dalších reklamních materiálech je vektorové zpracování samozřejmě namístě.
2) Stylem a složitostí motivu
To, že logo tvoříme ve vektorovém programu, ovlivňuje i jeho vzhled. Vektorové zpracování totiž nutí grafického designéra výrazně zjednodušovat motiv. To je zároveň u loga potřeba v každém případě – logo by totiž mělo být dobře rozpoznatelné i v malé velikosti. Styl a složitost loga se proto přizpůsobuje jeho maximální srozumitelnosti a rozpoznatelnosti.
Ilustrace oproti tomu většinou nezobrazujeme v tak malých velikostech jako logo, dáváme jim víc prostoru, protože toho většinou také říkají víc než logo. Můžou si tak dovolit detailnější styl i komplikovanější motiv.
(Samozřejmě vždycky záleží, pro jaký účel budete ilustraci používat a jaké místo má reálně „obsadit“. Nemá smyl vykreslovat jemné detaily do obrázku, který bude sloužit jen jako ikona na webu.)
3) Sdělením
Logo by mělo svým sdělením obsáhnout celou vaši značku – její hodnoty, esenci, energii – a celý její náboj vměstnat do jednoho jednoduchého ale nápaditého grafického znaku. Proto se při designování loga často kombinují motivy – spojením dvou a víc motivů vznikne nový originální symbol.
Ilustrace jsou opět svobodnější, protože nepotřebují vše říct jen jediným znakem. Sdělení ukazují víc názorně a pomocí více jednotlivých obrazů.
Díky tomu jsou ilustrace čitelnější i na první pohled a dávají vašemu divákovi jasnější smysl i bez kontextu. Sdělují přímější a konkrétnější informace než logo. Jsou míň koncentrované, a proto se může hodit, aby jich bylo víc.
4) Časovou náročností na tvorbu
Navrhování loga je vždycky složitější a zodpovědnější proces, než tvorba konkrétních ilustrací. Logo by mělo vydržet léta a být opravdu nezaměnitelné.
Může to vypadat jako jednoduchá grafická „drobnost“, která je rychle hotová, ale opak je pravdou. Naprostá většina práce na logu totiž probíhá ještě před samotným vytvořením jeho finální podoby. Analýza hodnot a konkurenčních výhod značky, analýza cílové skupiny, analýza konkurence, sbírání, propojování a destilování nápadů… A třešničkou na dortu je pak jeho vytvoření.
Ilustrace v tomto směru nevyžadují tak hluboký a důkladný ponor, ačkoli i u nich hraje svou roli příprava. Důležité je hlavně definovat styl ilustrací v souladu s vizuálním stylem vaší značky (opět na základě hodnot, konkurenčních výhod, cílové skupiny a dalších informací).
Takto definovaný styl pak ilustrátor použije na více ilustrací. Za podobný čas, ze kterého vzejde jedno logo, proto může vzniknout pěkná ucelená sada ilustrací.
Kdy a kde je využijete?
Chcete vytvořit jasnou nezaměnitelnou vizuální značku, kterou si zákazníci spojí s vaší firmou nebo projektem? Pak budete chtít logo.
A budete ho používat ideálně na všech materiálech (tiskových i online), aby se dostatečně „zažilo“. Takže hlavička a patička webu, profilová/úvodní fotka sítí, příspěvky na sítě, bannery, covery, letáčky, firemní tiskoviny a v neposlední řadě i doplňkové brandové materiály…
Pokud jste sólopodnikatelka a ještě k tomu většinu svých aktivit provozujete online, dost možná nebudete potřebovat sofistikované „obrazové“ logo. V tomto případě bývá mnohem důležitější vaše jméno a soudržný vizuální styl– včetně brandových barev a brandových fontů.
A právě brandovým fontem pak můžete všude psát své jméno jako „podpis“, který tak bude sloužit jako minimalistická verze loga, tzv. logotyp. (Dobře, dobře, i textové logo může být profesionálně provedené, včetně poutavých grafických „třešniček na logotypu“.)
A co teda ty ilustrace?
Ty využijete úplně v pohodě v obou případech. Mají totiž jiné a mnohem variabilnější funkce:
- dotvářejí konzistentní vizuální styl,
- pomáhají vyjádřit hlavní myšlenky vašeho sdělení,
- pomáhají zlidštit vaše sdělení a vnést do něj emoce,
- pomáhají zaujmout pozornost zákazníků,
- pomáhají zákazníkovi identifikovat se s vaší značkou a zapamatovat si ji,
- názorně doplňují didaktické materiály
- a slouží jako dekorace vašich produktů.
Tohle všechno (nebo jen něco z toho) můžete potřebovat i když už logo máte. A dokonce i když logo ani nechcete ani nepotřebujete (a stačí vám např. „podpis“ brandovým fontem).
Úplně praktický příklad: firma používá logo, které vzniklo před deseti lety. Byla to nákladná investice, ale dobře slouží, i když už v horizontu dvou tří let bude potřebovat redesign. Zatímco logo je stále stejné, firma má ilustrace pro každou svou službu i pro každý produkt. Za celou tu dobu se dokonce vystřídalo několik sad ilustrací podle toho, jak se zrovna vyvíjí celkový vizuální styl. Navíc občas vznikne potřeba pro sezónní obrázky, omalovánky nebo kampaňovou sadu ilustrací. Ilustrace a logo se přitom často sejdou na jednom propagačním materiálu a fungují skvěle ve vzájemné souhře.
A co je důležité – ilustrace vás zároveň skutečně odliší od vaší konkurence, která používá „jen“ grafické logo. To už je totiž v dnešní době skoro samozřejmost. Ilustrace teprve pomalu přicházejí do módy a stále je velký prostor díky nim opravdu vyniknout.
Co potřebujete vy?
Možná máte jasno a chcete teď jedno, nebo druhé. Obojí pro vás ráda vytvořím. Loga navrhuju jako součást balíčku vizuálního stylu, ilustrace tvořím i samostatně. Napište mi mail na ilustrace@magdalenakrejci.cz se svým předběžným zadáním a společně vymyslíme to nejlepší řešení. Víc informací o ilustracích na zakázku najdete tady.
Možná si ani po tomhle článku nejste jistí, kterou variantu vybrat. Napište mi taky, ráda s vámi vaši situaci proberu a poradím, co pro vás bude nejlepší.
Tvoříte své vizuální materiály sami?
Přidejte se ke mně do skupiny Vybarvi se online.
Ve skupině sdílím tipy nebo cvičení ze světa barev, ilustrací, grafiky, online nástrojů, práce s obrázky, vizuálního stylu nebo kreativity. Můžete taky využít prostor pro zpětnou vazbu na vaše vizuální materiály.
Těším se tam na vás!
0 komentářů