Na co vlastně potřebujeme značky?

od | 1. 10. 24 | Vizuální styl

Značka sem, značka tam, osobní značka, brand identita, branding, vizuální identita značky… Všichni ta slova používají a tváří se, že je to velmi důležité téma. Ale víte vlastně proč? Na co my ty značky vlastně potřebujeme? Mám pro vás moje oblíbené vysvětlení.

Co mají společného květy a značky?

{
„Užitečnou reklamou pro včely jsou květiny. Když se nad tím zamyslíte, květina je ve skutečnosti jen plevel s rozpočtem na reklamu.“ (Sutherland 2021, s. 216)

Květiny „značku“ používají k tomu, aby přesvědčily včely o odměně, která je čeká. Nektar (skutečná kvalita) je totiž na první pohled neviditelný.

Pointa je v tom, že všichni předpokládají, že rostlina, která má sílu vytvořit tak krásné květy, má taky dost síly i na to, aby vytvořila nektar.

Celé to může fungovat jen s vidinou opakované spolupráce nebo aspoň přivolání dalších včel – při jednorázovém „prodeji“ by tak masivní reklama nedávala smysl.

Když se ji včely naučí rozpoznat, budou ji navštěvovat častěji.

Proč by nestačilo spolehnout se na kvalitu nektaru? Protože včely by zpětně nepoznaly, která květina byla ta štědrá a kvalitní! A stejně jako v lidském světě platí, že podvádění se nevyplácí, pokud stojíte o opakovanou návštěvu nebo o dobrou reputaci.

Firma, která buduje svou pověst, totiž při klamavé reklamě riskuje mnohem víc ne než neznámá firma. Stejně jako rojení včel můžou špatné reference a šuškanda způsobit, že to zákazníka odradí nebo dokonce dojde ke skupinovému bojkotu značky.

Drahý projev sebejistoty v podobě okvětních lístků nebo budování značky je tak vlastně indikátorem (finančního) zdraví i přiměřené poctivosti.

Aby to fungovalo musíte mít nezaměnitelnou identitu.

Potřebujete být jednoznačně rozpoznatelní a potřebujete ostatním na trhu zamezit, aby předstírali, že jsou vámi. Potřebujete jedinečné květy a nezaměnitelnou vůni.

{

„Bez identity a s ní související diferenciací by daný druh květin poskytoval větší množství nektaru zbytečně, protože příště by včely klidně navštívily podobně vypadající květinu s menším množstvím nektaru stojící opodál.

Časem by se mezi květinami rozpoutal ‚závod‘ o co nejmenší nezbytně nutné množství nektaru. Spoléhaly by na vzájemnou podobnost, štědřejší květiny by si nechávaly zásobu nektaru pro sebe a nutily včely putovat od jedné rostliny ke druhé.“ (Sutherland 2021, s. 233)

TAKŽE: značky významně pomáhají nejen podnikatelům k lepším ziskům, ale i zákazníkům a vlastně celému trhu.

Bez mechanismu zpětné vazby a regulace kvality by se totiž trh postupně propadl na dno. (Tuhle zkušenost jako postkomunistická země moc dobře známe.)

Proč byste měli dbát na kvalitu svých služeb, když by nikdo nevěděl, že jste to právě vy, kdo je poskytuje?

To, že jste poctiví vy, bohužel neznamená, že budou všichni. Když prodáváte prostě chleba, nikdo neví, kdo ho vyrobil. A neví tak ani to, kam a na koho si stěžovat, pokud jsou v něm myší bobky. Ale nemůže vás ani odměnit za skvělou kvalitu opakovaným nákupem, takže veškerá snaha přestává dávat smysl, stejně jako by tomu bylo u včel.

Bez jednoznačné identity výrobce nebo původce se produkt stává anonymní a neregulovatelný. Není důvod cokoli zlepšovat, naopak, vytváří se prostor podvádět a šidit. Pouze mechanismus zpětné vazby nutí firmy i jednotlivce ke zlepšování.

Jedině odlišná identita proto vytváří prostředí, kde se rozvíjí a kultivuje kvalita.

Takže na to my ty značky potřebujeme.

Jsou vaše služby nebo produkty kvalitní?

A dáváte to dostatečně jasně najevo výraznými nezaměnitelnými květy?

Je jasné, že hlavní orientační prvek, který pomáhá s identifikací značky, je vizuální identita (protože na rozdíl od včel zákazníci většinou nejdou po vůni ani po elektromagnetickém poli).

Už mi dává smyls, proč mám takovou zálibu v květinách – je to jen jiná forma stejné práce, které se jako brand designérka sama věnuju. 😁

Cítíte, že přichází vaše chvíle rozkvést do nové vizuální identity? Ráda vám s tím pomůžu.

Nemusíte se s tím trápit, trávit hodiny u počítače a ubírat si tak čas na jádro vašeho podnikání.

Zdroj myšlenky:

SUTHERLAND, Rory, 2021. Alchymie. Brno: Jan Melvil Publishing. ISBN 978-80-7555-134-4.

0 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Další blogové články